2020. már 04.

Kedvenc helyeim: New York

írta: VictoriaTravelle

Este tíz óra fele landolt a gépünk New York nemzetközi repterén. Felkaptuk a csomagokat, és indultunk is Manhattan-be, a Times Square-re. Bő egy óra utazás után, a metróból kilépve egy varázslatos világ tárult elénk. Ott voltunk Manhattan közepén, a hömpölygő tömegben, a hatalmas felhőkarcolók lábánál, amelyeknek a teteje egybe olvadt az éggel. Az utcákat a színesen világító reklámok fényei terítették be, hirtelen azt se tudtam hova nézzek, teljesen elvarázsolt New York. A városnak van egy tipikus illata is, egy „New York-i” illat, amely az utcai árusoktól jön, akik grillen sült húsokat és hot dog-ot árulnak. Faszén, sült hús és sült kukorica illata keveredik a levegőben, mely egy egészen különleges hangulatot ad a városnak. Hihetetlen volt a város és az, hogy ott lehetek. Csak álltam egy helyben a bőröndömmel és próbáltam felfogni ezt az egészet, feldolgozni azt a sok információt, és minden részletét felfedezni. Sajnos nem tudtam sokáig élvezni az esti Manhattant, mert az utolsó buszunk indulásáig, ami a szállásunkhoz vitt New Jerseybe, alig fél óra volt. Másnap reggel a Times Square-re mentünk, és egészen a Szabadság szoborig sétáltunk. A Times Square Manhattan középpontja, az itt látható rengeteg fényreklám már ikonikussá vált, a mellette levő Broadway pedig a világ egyik legismertebb utcája, melynek színházai világhírűek. A Broadway mentén számtalan híres épület is látható, többek közt a Grand Central Hotel, a Morgan Stanley Building, a Trinity Church, ahonnan a Wall Street is kiindul, a Winter Garden Theatre és a White Star Line Building. Sétánk második állomása a Rockefeller Center volt, a 19 irodaépületből álló komplexum, melyet a Rockefeller család építtetett. Később itt épült meg a Radio City Music Hall világhíres koncertterem és a GE Building is, amely a Rockefeller Center központi épülete. Innen tovább mentünk az Empire State Building kilátójába, mely New York egyik jellegzetes épülete. A város más felhőkarcolóitól megkülönbözteti art-deco stílusa, mely a világháború előtti időket idézi. Az épületben két kilátó működik, a 86. emeleten egy ráccsal védett nyitott kilátó (22$) és a 102. emeleten egy üvegfallal körbevett zárt kilátó, ahonnan el lehetett látni egészen a szabadság szoborig az egyik oldalon, a másikon pedig a Central Parkig és a mögötte található Harlemig. Plusz 18$-ért fel lehetett menni a tetőre is, de mi azt most kihagytuk.

Kis séta után megtaláltuk a Ground Zero-t, amely azt a területet jelöli, ahol a 2001. szeptember 11-i terrortámadások során megsemmisült World Trade Center tornyai álltak. A One World Trade Centert a korábbi World Trade Center ikertornyai helyére építették, az Új torony 546 m magas és Freedom Tower-nek, vagyis Szabadság Toronynak nevezték el. Innen nem messze találjuk az Ötödik sugárutat, a Fifth Avenue-t, New York egyik fő útvonalát, mely Manhattan szigetét szeli ketté, és számos történelmi épület mellett halad el, mint például az Empire State Building, a Rockefeller Center, a Szent Patrik székesegyház, és a világhírű Metropolitan és Guggenheim múzeumok. A Fifth Avenue számtalan boltnak és üzletnek is otthont ad, egyes részei nagyon előkelőnek számítanak, mint például a Central Parkra néző, Ötödik úton található lakások, melyeket a világ legdrágábbjai közt tartanak számon. Miután megnéztük a neogótikus stílusban épült Szent Patrik székesegyházat, tovább mentünk a Grand Central Terminal pályaudvarhoz, amely a peronok száma alapján a legnagyobb a világon. A 67 vágányról összesen 44 peronra érkeznek vonatok, ezek pedig két, a föld alá süllyesztett szinten találhatóak. A SoHo-ba is benéztünk út közben, amely galériáiról, kulturális központjairól, valamint rengeteg üzletéről, butikjairól és bevásárlóközpontjairól híres. A vízhez közeledve megtaláltuk a Wall Street-et, a világ másik híres utcáját, mely a tőzsdepiac és a pénzügyi világ szimbóluma. Itt látható a New York-i értéktőzsde, illetve számos nagynevű bank székhelye, valamint sok előkelő lakóépület, mint például a Trump Tower, mely egy szórakoztató és bevásárlóközpont, illetve a Bika szobor, mely a felfelé ívelő tőzsde indexet jelképezi. A szobortól csak pár perc sétára volt a kikötő, ahonnan ingyenes hajók mennek Staten Island-re minden fél órában, és a Szabadság szobor előtt haladnak el, mely a szabadság és a függetlenség szimbóluma. A 93 m magas bronzszobor a Liberty Island szigeten áll, melyet Franciaország adományozott az Egyesült Államoknak. Eredetileg a függetlenségi nyilatkozat aláírásának századik évfordulójára szánták, de csak 9 évvel később készült el. A szobor egy kilométerre áll attól a helytől, ahol az első bevándorlók partra szálltak.

A hajóról leszállva, haza indultunk, de útközben még megnéztük a Brooklyn hidat, mely a világ első acélkábeles függőhídja volt. New York-ban hat kínai negyed van, melyből mi azt az egyet láttuk, amely a Brooklyn híd mellett található, majd átmentünk az olasz negyeden, ahol finom sonkák és sajtok illata árasztotta el az utcákat. Láttuk a háromszög alakú acélvázas Flaitron Building-et is, melyet 1902-ben építettek, és a város magasabb épületei közé tartozott 87 m magasságával, illetve a Madison Garden-t, a világ egyik legismertebb sportcsarnokát, ahol nemcsak sporteseményeket, de koncerteket is rendeznek, valamint a Chrysler Building-et. Következő nap is a Times Square-ről indultunk, de a Central Park felé vettük az irányt, amerre kevesebb látnivalót találtunk. Első érdekes épület a Carnegie Hall volt, mely három koncerttermet foglal magába, és a termek tökéletes akusztikájáról ismert. Amellett, hogy előadásokat nézhetünk meg a Carnegie Hallban, bejárhatjuk az öltözőket, a próbatermeket és bekukkanthatunk a színfalak mögé is idegenvezetővel. Nem messze innen találjuk a Central Parkot, mely a világ egyik leghíresebb parkja. A közel 3,5 négyzetkilométeren elterülő zöldterület teljesen mesterséges, bár nagyrészt természetesnek tűnik. Számos látványosság található a közelében, mint például a Metropolitan és Guggenheim múzeumok, de működik itt konflisállomás is. A Solomon R. Guggenheim Múzeumot, eredetileg az absztrakt festmények múzeumának szánták, többek közt olyan világhírű művészek alkotásai találhatóak itt meg, mint Paul Gauguin, Edouard Manet, Camille Pissarro, Vincent van Gogh, illetve Pablo Picasso 32 műve. Az 1959-ben nyílt magánkézben levő gyűjtemény épületét Frank Lloyd Wright tervezte. A világhírű Metropolitan Művészeti Múzeum a Manhattant átszelő Fifth Avenue mentén található, a Central park keleti szélén. Ez a világ egyik leggazdagabb gyűjteményével rendelkező múzeum, amelynek tárlatain több mint kétmillió műtárgy tekinthető meg. Világszerte ismert a Met ókori kelettel foglalkozó kiállítása, amelyben több mint hétezer tárgy található a bronzkorból, az újkőkorszakból illetve a Szászánida Birodalom idejéből. Az amerikai festményeket és szobrokat tömörítő kiállítás a gyarmati időszaktól a XX. század elejéig fogja át az amerikai művészet fejlődését, de középkori fegyvereket, páncélokat, egyiptomi, európai, afrikai alkotásokat és leleteket is találunk, valamint egy Divat Intézetet. A múzeumba nincs belépő, adomány alapon működik.

A Central Park hatalmas, de sikerült azokat a részeit megtalálni, amiket a filmekben szoktunk látni, mint például a tavat, ami körül mindig futnak, és az alagutat, ahol mindig kirabolnak valakit. Harlem széléhez is eljutottunk, de már lement a nap, ezért csak a szélső utcákba merészkedtünk be. Ami az evést illeti, nagyon kevés bolt van, az éttermek többsége pedig nagyon drága, így főleg Mc Donald's-ban ettünk. Néhány Burger King is van a városban, de az inkább a hajléktalanok étterme. Karácsony előtt egy hónapig játszák a Broadway-en a "The Rockettes" előadást, melyben a legjobb karácsonyi számokra táncolnak több százan. Sajnos nem volt időnk megnézni a műsort, ahogy a Bronxi Állatkertbe sem jutottunk el, mely a világ egyik legnagyobb városi állatkertje 650 különféle állatfajjal. Érdemes még ellátogatni Greenwich Villagebe, melynek kulturális, zenei, és színházi élete a huszadik század közepe óta változatlanul pezsgő, és itt tartják az Egyesült Államok legnagyobb Halloween partyját is minden évben, átlagosan kétmillió résztvevővel. A Modern Művészeti Múzeum New York egyik leghíresebb múzeuma, ahol a lehető legszélesebb skálán találhatóak meg a modern és kontemporális műalkotások, többek közt építészeti művek, rajzok, festmények, szobrok, fotók, illusztrált könyvek és filmek. A múzeumban több mint 300 000 könyv, album és folyóirat található, illetve személyes iratok több mint 70 művészről.